Rhys Marsh

‘Dulcima’ Review: Merlin Prog (Norwegian)

10th October 2009

“Dulcima” er oppfølgeren til kritikerroste ”The Fragile State Of Inbetween”, og er den andre skiva til Rhys Marsh & The Autumn Ghost. Det er alltid en utfordring å følge opp ei skive som ble så vel mottatt som forgjengeren. Ord og scenarioer som blant annet prestasjonsangst, overdreven polering, feilfokus, årevis med forberedelse som ender med et flatt produkt osv. er svært aktuelle. Den Trondheimsbaserte engelskmannen Rhys Marsh hiver seg uti det, og kommer opp med nok ei flott skive på under et år etter ”The Fragile State Of Inbetween”. ”Dulcima” er ikke så umiddelbart tilgjengelig, men den som investerer tid og lytting vil blir rikelig belønnet. Faktisk raffinerer Rhys Marsh & The Autumn Ghost uttrykket ytterlig her, og leverer ei skive med kompleks melankolsk, mellotrontung, orkestrert og stemningsfylt skive med gode låter. For å få akkurat den rette lyden, så er det også denne gang hyret inn flust med dyktige og gode musikalske venner. Liste over gjestemusikere taler for seg selv, og vi bryter sammen og tilstår at Ketil Vestrum Einarsen, Mattias Olsson og Lars Fredrik Frøislie er blant våre favorittmusikere. Selv med en slik gjeng med musikalske ess ville selvsagt ikke dette albumet blitt all verden uten bra låter og snedige arrangementer. Det er det utvilsomt rikelig av her, og musikken er også tidvis krydret med dramatikk, vilje til eksperimentering og til et flott vekselbruk mellom det fjørlette og det mer potente. På noen spor som ”Divide In Silence” og ”The Safety Of All You Know” tråkkes det godt inn i minimalismens verden, men på Marsh sine egne premisser! Hyppige taktskifter gjør at den mer progressive helning forsterkes, og skivas harmoniske elementer som er på fyndige og spenstige er også et pre. Variasjonen er stor på denne skiva, og som oftest fremstår musikk som både energisk og spontan. Tidvis blir noen låter trukket en tanke for langt ut, og det blir litt vel pompøst når alt og alle dundrer til samtidig. Dette er dog mindre innvendinger mot ei skive som er svært behagelig men og utfordrende lytting. Musikken trigger oss kraftig og viser at det enda går an å lage lett vindskjev musikk som har plenty med egenart og gode ideer.

merlinprog.com

« Back to News