Rhys Marsh

‘Trio’ Review: Norway Rock Magazine

2nd July 2013

“Marsh’s strongest release to date, which captures the band’s outstanding synergy”

Etter tre fremragende studioalbum lånte eksilenglender Marsh brettist og trommeslager fra Flashback Caruso i etableringen av et propert liveband. Alle som har bivånet Marsh, Malmedal og Bjermeland vet at bandet ikke bare løftet, men transcenderte stoffet fra særlig ”The Blue Hour”-albumet. Så vellykket er kollaborasjonen at en nesten må spørre seg hvorfor det tok tre studioprosjekter innen Marsh sammensatte konsertensemble. ”Trio” er et autonomt prosjekt, i dobbeltformat, som dokumenterer bandets makeløse synergi – i kontrollerte former. Det vil si at stoffet er innspilt live i studio, uten publikum. Og hvorfor kaste bort tid på sånt, når selve komposisjonene allerede foreligger i perfekte tapninger? Fordi stykkene overdras fullstendig andre karakterer og fasonger; fasonger jeg langt på vei foretrekker fremfor de teknisk ”riktigere” versjonene. Her gis sågar rom for dynamiske improvisasjoner, som kolorerer og overdrar låtene andre klangfarger – metamorfosen er ganske radikal, og nesten konsekvent til det bedre for musikken. Et ferskt instrumentalkutt foreligger i groovemonsteret ”Watch The Sky Fall”, hvor The Doors, liketil Motorpsycho, kan avleses i inspiratorisk bunn. En organisk ekstensivering av nydelige ”Wooden Heart” og den vokalharmoniserte triumfen ”Divide In Silence” er bare noen av toppunktene. Egoisten i meg savner ”In Dark, In Light”, men som Marsh selv sier: Den går ikke å gjøre bedre. Og han har rett. Holdt progressive ”Dulcima” utenfor så strander ”Trio” som Marshs hittil ypperste utgivelse. At stoffet både er og klinger så totalt live, avstedfarer ekstra stjernedryss i boka.

'Trio' reviews in Norway Rock & Scream Magazine

« Back to News